Mi is a marketing-szövegírás, és miért bízd szakemberre?

Valószínűleg ahány szövegírót kérdezel, annyi megfogalmazással találkozhatsz a marketing-szövegírás kapcsán, de a lényeget tekintve azért megegyeznek a vélemények: a szövegírás a meggyőzés művészete, ami a nyelv optimális felhasználása mellett ráveszi az olvasódat, hogy a szándékod szerint egy cselekvést végrehajtson. Ráadásul mindezt úgy, hogy végig azt érzi, a döntése saját ötlet volt. Persze ehhez tudnod kell, hogyan is használd „optimálisan” a nyelvet.

A szövegírásban az a jó, hogy más marketing eszközökhöz képest (pl. óriásplakátok, videó spotok, kampány weboldalak) sokkal kisebb befektetést igényel. Hiszen csak egy szövegírót kell felbérelned, vagy ha szánsz rá időt, gyakorlást és pénzt a kurzusokra és könyvekre, magad is kiképezheted a szövegírásra. A technikai része ugyanis tanulható, csak kitartás kell hozzá és józan ész.

webszovegUtóbbiba beletartozik az egészséges gyanakvás is, hiszen ha valaki egy egynapos csodatréninget kínál, amivel mindent elsajátíthatsz a hatékony webszöveg-írásról, vagy olyan „átfogó” reklámszöveg gyűjteményt kínál megvételre, „amibe már csak be kell helyettesítened a cégneved”, azt jobb elkerülnöd. Ha lenne ilyesmi, akkor nem lennének marketing-szövegírók (ha magyar viszonylatban idegen a szakma, akkor üsd be az angol nevét a Google-be, copywriter, és már látod is, miről beszélek).

Tehát költséghatékonyan éri el, hogy azt tegyék, amit szeretnél. Hogy mit is?

A kívánt eredmény lehet a feliratkozás a hírleveledre, egy ajánlatod spéci weboldalának (landing page) elolvasása, majd vásárlás, egy promo pdf-ed letöltése, vásárlás a websohopodban, egy tutorial videód végignézése, bármi, amit célként meghatározol a marketinged kapcsán. Olyan cselekedetek, aminek hála értékesíted a portékád, vagy előkészíted az értékesítését.

Hogy ha tudsz kerek mondatokban, helyesírási hibák nélkül fogalmazni az nem elég?

Őszintén? Nem. Gondold végig, Te hogyan vásárolsz, mondjuk, egy szakkönyvet. Egész nap rohangálsz, dolgozol, e-maileket nézel mire végre otthon, estefelé leülsz a géped elé, hogy azzal foglalkozz, ami szabadidődben érdekel. Hogy megvedd például azt a könyvet, amiről szó van. Ülsz és beütöd a témát a Google-be. Kiad számtalan szerzőt és címet, amit te elkezdesz végigböngészni. Ki írta, mit mondanak róla, mit ír róla a szerzője, miért éri meg nekem, stb.

Tedd a kezed a szívedre, kinek lesz több esélye: Gipsz Jakabnak, aki tisztességes mondatokkal leírja, hogy írt egy könyvet a koleszterinszint kiegyensúlyozásának otthon is használható módszereiről; vagy Gipsz Bélának, aki összegyűjtött 70 egyszerű, házi praktikát a szélütés, érelmeszesedés és káros lerakódások megelőzéséhez? Pedig ugyanarról van szó.

Az egyszerűség az új kreativitás

Screenshot_11Roy H. Williams szövegírónak van egy szuper szakmai könyve, ami a megjelenése után számtalan díjat is besöpört, teljesen jogosan, ez a The Wizard of Ads: Turning Words into Magic and Dreamers into Millionaires. Roy ebben fogalmazott meg valami egyértelműnek tűnő dolgot, ami felett mégis sokan átsiklunk. Ma egy átlagos vásárlót annyi inger és reklám ér, hogy ha nem írjuk le elég érthetően és világosan, hogy számára egy dolog miért éri meg, egyszerűen nem fog vele vesződni, hogy kitalálja. Nem szellemes jelmondatokra van igény, hanem hasznos tippekre és problémamegoldó portékákra. Ehhez kell alkalmazkodnia a szövegeknek.

Ahogy azt szintén Roy kapcsán idézik számtalan helyen: „Show me what a person admires, and I’ll tell you everything about them that matters.”. Nem tökéletes fordításban: Mutasd meg, hogy valaki mit csodál és én elmondok róluk minden lényegeset.

Lényegében, tudd, hogy mi jár a fejében annak, akinek írsz, hogy mi az, amit csodál és meg tudod teremteni vele a kapcsolatot.

Itt kezdődik a szövegírásban a meggyőzés, amikor érthető nyelven el tudod valakinek mondani, hogy miért van szüksége arra, amit kínálsz.

Hogy a nagy cégek plakátjai nem ilyenek?

Igen, ott nagy képek vannak misztikus jelmondatokkal. De nekik nem is az a céljuk, mint egy kis-, vagy középvállalkozásnak. Hatalmas büdzsével addig ismételnek egy életérzést, amíg össze nem forr tudat alatt az emberek fejében a nevükkel. De ehhez százmilliók szükségesek. Olcsóbb és hatékonyabb elmesélni, hogy miért van szükségük arra, amit árulsz.

Hogy akkor hogyan állj hozzá?

  • Tudd, hogy miért írsz, és kiknek.
  • Ne rólad szóljon, hanem vevőidről.
  • Dolgozz vázlatból.
  • Kövess egy szövegírási tervet pl. AIDA- modell, aminek a szöveg felépítése a következő:

Attention (figyelemfelkeltés)

Interest (érdeklődés kialakítása)

Desire (vágykeltés)

Action (akció/teendő)

  • Legyen a szövegedben valami váratlan.
  • Legyen egyszerűen olvasható.
  • Valóságos.
  • Hihető.

És kell egy ütős cím is.

De ha szeretnéd, akár ránk is bízhatod a dolgot. Így már csak a termékedről és a céljaidról kell mesélned/ötletelnünk, a többit elintézzük.