Vannak a cégednek cuki, cicás posztjai? Ezért készíts helyettük azonnal tartalommarketing-stratégiát, mielőtt csődbe mész!

Itt, az oldalon gyakran olvashatsz arról, hogy a tartalommarketing egy igen hatékony, hosszú távú és átfogó kommunikációs stratégia, ami alapvetően arról szól, hogy nem egyből eladni akarsz a közönségednek, először felépíted a bizalmat köztetek (bejegyzésekkel, posztokkal, infógrafikákkal, stb.). Hiszen inkább vesznek meg valamit tőled, ha bíznak benned és a termékedben, szolgáltatásodban. Sok vállalkozás mégis anélkül vág bele a dologba, hogy végiggondolná mit, miért és kinek fog kommunikálni a blogján vagy a közösségi média oldalain. Ennek eredményeként láthatsz cuki cicás, vagy teljesen értelmetlen „jó reggelt!” és „kellemes hétvégét!” posztokat cégek Facebook oldalain, vagy olyan témákat, amiknek semmi köze a tevékenységükhöz. Most lehet, hogy azt kérdezed, hogy mi lehet ezzel a gond, amíg lájkok vannak alatta? Hát, ha szeretnél nekik eladni, vendégeket becsábítani a helyedre, akkor körül-belül minden. Hogy miért és hogyan készíthetsz egy tervet, amivel változtathatsz ezen? Ehhez szedtem össze a tudnivalókat.

#0 szabály: nem minden lájk született egyenlőnek!

Játsszunk egyet. Tedd fel magadnak ezt a kérdést: mi szolgálná jobban az eladásaidat: 10000 lájk egy cicás képen az oldaladon bárkitől, vagy 100 egy oktató poszt alatt a húzótermékedről olyan emberektől, akik potenciális vásárlók? Bár ez így most egyértelműnek tűnik, a kezdeti lelkesedés közepette, csak azért, hogy legyen a bejegyzések alatt egy kis aktivitás, sokan megfeledkeznek róla.

Nem is olyan rég, a HVG tartalommarketing konferenciáján Pécsi Ferenc, a tartalommarketing.hu-tól  egy nagyon ötletes kis ábrával foglalta össze a problémát: ennek egy sajátgyártású remake-jét láthatod itt:

marketingstrategia_poszt_illusztracio

Igazából arról van szó, hogy az olyan tartalmak, amik teljes egészükben a vállalkozásod céljairól szólnak, mint a vállalkozásod küldetése (1.), vélhetően a kutyát sem érdeklik, bár a tartalom amúgy 100%-ban az üzleti céljaidat szolgálja. A cicás képek (4.) általában rengeteg embernek tetszenek, de nem szolgálják a vállalkozásod céljait. Vannak kutya rossz tartalmak, amik senkit sem érdekelnek, nem is hasznosak (3.) ezeket talán hagyjuk is. És vannak az optimális tartalmak (2.), amit szeretnek is az emberek és segítenek a terveid valóra váltásában is. Ez az olyan tartalom, amit a játékunkban az a bizonyos értékes 100 lájk jelentett.

Ezek megszerzése nem könnyű feladat, hiszen szükséged lesz hozzá tartalommarketing-stratégiára és a tartalommixed megtervezésére (az utóbbival most nem bonyolítjuk a dolgot, a mostani írásban csak a stratégiáról lesz szó, de a blog következő anyagában arról is találhatsz majd részleteket). Ehhez kell, hogy legyen vállalati- és marketingstratégiád is.

Ha most kicsit besokalltál, ne, ne add fel. Nem bonyolult dolog és könnyen áttekinthető, mert az elemei logikusan egymásra épülnek.

Szóval felkészültél, hogy megküzdj azért a 100 lájkért?

Akkor lássuk!

#1 Hogyan építsd fel a tartalommarketing-stratégiád?

Mielőtt bármibe belekezdenénk, van egy jó tanács – itthon szerintem legutóbb Wolf Gáborék egyik posztjában olvastam, de egyébként rengeteg helyen használják és fontos ahhoz, hogy ne kínszenvedés legyen a stratégiád kidolgozása: nem kell újra feltalálnod a kereket! Arról van szó, hogy ha van forrás, amit használhatsz, biztos kiindulási alap, akkor használd, ne rögtönözz, nyugodtan kövesd a bevált recepteket. Nem kell mindent átalakítanod. A marketing ezért is nagyon hálás elfoglaltság, mert olyan példákat követhetsz eredményesen, amiket mások előtted már vagyonokért leteszteltek.

Én is hasonlóan teszek most, amikor a tartalommarketing-stratégiáról mesélek neked, hiszen Joe Pulizzi ebookját követem, aki a Content Marketing Institute alapítója, egy olyan szakmai műhelyé, akiknek ezen a területen – ha szeretsz angolul olvasni – bármikor hagyatkozhatsz az anyagaira.

Persze, ez nem azt jelenti, hogy amit olvasni fogsz az egy az egyben alkalmazható minta, vagy sablon, mert olyan nincs. Te ismered legjobban a saját vállalkozásodat, csak te tudod ezek mentén a stratégiádat testre szabni. Ez inkább egy javasolt keretrendszer.

Tehát, lássuk az elemeket!

1., Kell egy terv!

Nincs stratégia terv nélkül, ez ugyanúgy igaz a tartalommarketing estében is.

Az első alapvető kérdés, amit ebben a tervben meg kell tudnod válaszolni az az, hogy KI IS VAGY TE? És most nem önfejlesztő könyvek értelemben, hanem mint vállalkozás: ki lesz a hangod, a karakter, aki beszélget a vásárlóival?

Ha van vállalkozási- és marketing terved, akkor tudod, mire gondolok: alapvetően ezekre a kérdésekre kell itt választ találnod a TE kapcsán:

  • Mi is az a cél, amit szeretnél elérni a vállalkozásoddal?
  • Mi teszi egyedivé a terméked, szolgáltatásod?
  • Mi az, amit a versenytársaid nem tudnak, vagy amiben te jobb vagy?

Miben vagy a legjobb? (Itt, ha egyből hozzá veszed, hogy milyen specifikus csoportnak oldod meg valamilyen problémáját, akkor meg is érkeztél ahhoz, amit máshol úgy hallhattál, hogy a céged pozicionálása)

Van, hogy a mindennapi mókuskerék miatt ezek megválaszolására nem jut idő, de hidd el, ez az alfája és ómegája mindennek, így időt kell rá szánnod.

Ha megvagy, jöhet még pár alapvető kérdés:

  • Milyen igényeket fognak a tartalmaid kiszolgálni? Segíted vele a marketing céljaidat, vagy valami gyengeséget próbálsz a segítségével korrigálni?
  • Mennyi befektetést igényel (idő, energia, pénz, emberek, eszközök)? Miért?
  • Milyen mérföldköveket, kisebb célokat szeretnél elérni a munkával és kb. mikor?
  • Mi lesz a taktika, kik dolgoznak majd rajta?
  • Milyen rizikók lehetnek?

Egyébként, ha ezeket megválaszolva dolgozol később a tartalmaidon, akkor az idő előrehaladtával mindez visszahat majd arra, hogy ki is vagy a céged tekintetében TE. Jobban letisztulnak az irányok, az erősségek, ha minden jól halad, kialakul egy önmagát erősítő folyamat.

2., Találd ki a közönséged!

Joe felosztását követve a következő teendőd meghatározni az alábbiakat:

  • Kik alkotják a közönséged, kik azok, akiket el szeretnél érni a tartalmaiddal?
  • Hogy néznek ki a közönséged alcsoportjai? Milyen persona képviseli őket? (vásárlói modellszemélyiség, egy teljesen kidolgozott, fiktív karakter, akinek van sztorija, hobbijai, „élete” és képviseli a csoportot, amikor a szöveged írod „nekik”)
  • A célcsoportod átgondolásával párhuzamosan érdemes elgondolkoznod az értékesítési ciklusodon is, ugyanis lesznek, akik sosem hallottak rólad és akadnak, akik visszatérő vásárlóid lesznek. Kinek mit kommunikálsz majd? Az igényeik eltérőek lehetnek.

Általában a következő vásárlói út-fázisokban érdemes gondolkoznod (ebben most nem Joe-t, hanem a tapasztalatokat követjük, így ha ő másként csoportosít, akkor ezúton is elnézést kérünk tőle :)):

  • A békés tudatlanság állapota
  • Már érdeklődik a témád után
  • Tudatosan kutat a megoldás után
  • Mérlegel
  • Már vannak tapasztalatai a termékkel
  • Kezd kialakulni a hűség
  • „Márka nagykövet”
3., Jöhet a sztori!

Ha tudod ki vagy Te, és meghatároztad a közönségedet is, akkor ideje kitalálni, hogy pontosan miről is fogsz nekik mesélni. Mert ennek hiányában nem vagyunk sehol.

Van egy számomra kedves marketinges mondás, ami jól leírja a dolgot: az embereket igazából nem az érdekli, mivel foglalkozol, hanem, hogy miért csinálod.

Meséld el nekik hogyan csöppentél bele abba, amit csinálsz, miért jó ez nap mint nap, mi a szenvedélyed forrása, mik a terveid és ha mindezt szívből és őszintén képviseled, idővel meglesznek a küldetésed rajongói is.

Ahogy Joe is megemlíti a könyvében, a megszokottal ellentétben most nem egy olyan sztorit kell kitalálnod, aminek eleje, bonyodalma és vége van. Inkább egy olyan sztori-szemüveget, amin keresztül a vásárlóid láthatják, hogy mi is az és miért egyedi, amit képviselsz.

4., Határozd meg a csatornákat!

Találd ki, hogy milyen formában beszélsz majd a követőidhez:

Blogon, Facebookon, Instagramon, Youtube-on? Mindegyik más közeg, határozd meg, hogyan fog egy-egy téma eltérni az adott oldalon, végezz egy kis finomhangolást!

Határozd meg a csatornákhoz tartozó célokat, hiszen csak így tudod majd mérni, hogy amit csinálsz eredményes-e vagy sem. Illetve az elérendő célok tükrében tudsz majd kísérletezni a tartalmakkal, hogy egyre jobb eredményeid legyenek.

Itt már tervezhetsz konkrét „szerkesztőségi feladatokkal”, költségekkel is. Milyen munkát, mennyit, ki, mikorra és mennyiért készítsen el.

5., Vésd kőbe a folyamatot!

Itt az ideje végiggondolnod:

  • Ki mit csinál?
  • Milyen hangnemben, stílusban írtok/beszéltek majd?
  • Milyen rendszerességgel jelentkeztek egy-egy oldalon?
  • Mik a rajongókkal folytatott párbeszéd elvei? Nem árt például, ha van F.A.Q, illetve meghatározott moderálási alapelvek a csapaton belül.
6., Itt az ideje a párbeszédnek!

Ha már mindenen túl vagy, rengeteg erőt és időt beleadtál a stratégia és anyagok megalkotásába, két utolsó fontos dologról, se feledkezz meg. Ezek közül az első a párbeszéd a követőiddel. Válaszolj, ha kérdeznek, bátorítsd őket, kérdezz rá, mi érdekli őket, mit szeretnének. Ami pedig ennél is fontosabb, hallgasd meg őket. Ez sok mindent megváltoztathat.

7., Végül mérj serényen

Az eredmények mérése a folyamat utolsó állomása, vagy ha úgy tetszik egy újabb ciklus első fejezete. Ha mindent jól meghatároztál, akkor tudod milyen tartalmakkal mit szerettél volna elérni. Ha ezeket mérted is, akkor tudod mi működött és mi nem, vagy legalábbis mivel érdemes tovább kísérletezni, és mit kell teljesen elhagyni. Nézd át az eredményeidet, tervezd újra a stratégiád és kezd elölről!

Jó munkát! Ha megvagy a tartalommarketing-stratégiád végiggondolásával, akkor a blogunk következő bejegyzésben azt is elolvashatod, hogyan készíthetsz mindehhez tartalomkoncepciót, aminek a darabjaival a blogodon, Facebookodon, Instádon a most végiggondolt célokért dolgozhatsz.

u.i: Ha szeretnél további érdekes, hasznos írásokat olvasni a szövegírásról, tartalomkészítésről, vagy épp a céges Facebook kérdéseiről, iratkozz fel a hírlevelünkre!