Tartalmak üzleti céljaiddal, stratégiáddal és a vevőid érdekeivel összhangban? Így készíts hatékony tartalommixet könnyedén, pár lépésben!

Ahhoz, hogy kiemelkedj a versenytársaid közül a netes reklámzajból, szükséged lesz egy saját céges történetre és azt támogató tartalmakra, amelyek segítségével elmesélheted miért egyedi, amit kínálsz. Azt, hogy miért éri meg téged választani. Nem túl jó ötlet vaktában belevágni az ehhez szükséges blogbejegyzések, Facebook posztok, videók gyártásába, hiszen terv nélkül nem tudod a tartalmakat az üzleti céljaid szolgálatába állítani. Vállalkozásod esetében a nagy képet tartalommarketing-stratégiád tartalmazza (ennek felépítéséről itt írtam), míg a célok valóra váltásáért az előre meghatározott tartalommixed segítségével dolgozhatsz. A mostani alkalommal arról lesz szó, hogy mi ez, és milyen szempontok mentén állíthatod össze.

Mi is az a tartalommix?

A tartalommixed egy olyan egyedi, a kommunikációdhoz összeállított csomag, amiben a vállalkozásod által használt csatornákat (Facebook, Insta, blog, stb.), az azokon részedről favorizált tartalomfajtákat (szövegek, videók, infógrafikák, prezentációk, stb.) és a megjelenési időpontokat egyezteted össze úgy, hogy az remélhetőleg a leghatékonyabban szolgálja az üzleti- és a tartalommarketing-stratégiádban meghatározott célokat.

Hogy a dolog ne legyen ennyire misztikus, mondjuk így: ha a céged olyan, mint egy tévé, a marketinged pedig a műsor, akkor ez lesz benne a saját műsorterved az adókkal, programokkal és idősávokkal, amitől azt várod, hogy minden este a lehető legtöbb nézőt szegezze oda a kanapéhoz.

Mit kell végiggondolnod ahhoz, hogy sok vevőd legyen?

Katy Hanbury, az E3 Content Strategy alapítója egy cikkében a következőkre tette le a voksát:

Tisztázd a tartalmakkal kapcsolatos üzleti céljaidat!

Mi a saját szakterületed? Vannak tök komoly cégek, akik meglátják a Facebookot és teljesen leblokkolnak: „Úr Isten, itt biztosan valami viccesről kell beszélnünk, mert az emberek ezt szeretik.” Majd gyártanak egy halom anyagot, ami ugyan kínosan vicceske, de semmi köze ahhoz, amit a cég csinál. Ez egy rossz reflex, amit el kell felejtened. A tartalmaidnak arról kell szólniuk, amivel foglalkozol.

Mi a márkaüzeneted? Tanácsadó cég vagy? Szórakoztató cég vagy? Komoly cég vagy? Inspirálsz, motiválsz, az egészséges táplálkozásra nevelsz? Minden egyes tartalmadnak támogatnia kell azt, amit a márkád képvisel.

Mi a közönséged célja? Oktató cikkeket szeretnének olvasni? Valami könnyed érdekli őket, amivel kikapcsolhatnak munka után? Megosztható tartalmakat keresnek? Hagyd, hogy kijelöljék az irányt.

Mi érdekli a közönségedet? Ha küzdősportos ruházati vonalat viszel, akkor a közönségedet biztosan érdeklik a meccsek, a bajnokság állása, a különböző edzésprogramok. Ugyanígy, ha kávézód van, akkor vélhetően a vendégeid olyanok lesznek, akiket érdekelnek az espressó gépek, a latte art bajnokság, meg általában a kávézás és a gasztronómia.

Mivel gazdálkodhatsz? Gondold át, milyen oldalaid vannak, hány munkatársad tud ezeken a tartalmak gyártásával foglalkozni.

Ha ezzel megvagy, jöhet a következő lépés: találd ki, hogy egy-egy tartalmadnak mi lesz a célja.
  • Tájékoztat?
  • Tanít?
  • Inspirál?
  • Szórakoztat?
  • Meggyőz?
  • Elmeséli a véleményed?
  • Építi a szakértői karaktered?
  • Vitát szít?
  • Beszélgetést kezdeményez?

A legjobb, ha egy anyaghoz, egy célt rendelsz hozzá.

Határozd meg, milyen formát használsz!
  • Tanulmány?
  • Blogposzt?
  • Facebook poszt?
  • Videó?
  • Képregény?
  • Vélemény?
Majd találd meg a megfelelő arányokat és időzítést (a legjobb, ha előre készítesz magadnak egy tartalmakkal kapcsolatos naptárat), hogy kialakítsd a mixed!

Szemléltetésül íme két példa:

+1 fontos dolog, amit megtehetsz a tartalmaid finomhangolásához: gondold végig az eddigieket az értékesítési ciklusod tükrében is!

Katy fentebb idézett cikkében ugyan nem szerepel, de mindig érdemes szem előtt tartanod, hogy ugyanabban a pillanatban olvashatja a tartalmaidat olyan potenciális vásárlód, aki most hallott rólad először (az értékesítési folyamatod elején tart) épp úgy, mint egy törzsvásárlód, aki már töviről-hegyire ismeri a szolgáltatásaidat. Érdemes a tartalmaidat és a csatornákat úgy összeállítani, hogy az értékesítési folyamatod minden fontosabb állomásához kapcsolódóan található legyen benne valamilyen új, vagy újradolgozott tartalomfajta. Az értékesítési ciklusok bevált állomásait megtalálod ebben a bejegyzésünkben, a 2. pontnál.

Végül, ha megvagy, ne felejts el mérni és az eredmények tükrében átalakítani a dolgokat!

A Google Analytics és a Facebook Insights segítségével eszméletlenül pontosan meg tudod határozni, hogy mikor a legaktívabbak a látogatóid, milyen típusú tartalmakra reagálnak a legjobban, legtöbbet, legszívesebben, milyen anyagok hatására jön meg a vásárlókedvük, melyik napra, melyik idősávra időzítsd az ajánlataidat.

Használd ki ezt a lehetőséget is és kamatoztasd! Jó munkát és sok sikert!

u.i.: Ha szeretnél további érdekes, hasznos írásokat olvasni a markting-szövegírásról, tartalomkészítésről, vagy épp a céges Facebook kérdéseiről, kattints ide és iratkozz fel a hírlevelünkre!